Szukaj
  • mójfizjo

5 podstawowych błędów w pracy siedzącej



W obecnych czaszach zdecydowana większość z nas wykonuje niestety prace siedzącą. Niestety, ponieważ pozycja siedząca nie jest zdrowa dla naszego ciała. Brak ruchu sam w sobie ma negatywne konsekwencje, a do tego przebywanie w pozycjach przeciążających układ ruchu, to krótka droga do powstania dolegliwości bólowych. Dlaczego tak się dzieje?

W dzieciństwie nie uczy się nas jak siedzieć poprawnie (robimy to instynktownie), a przecież od 7 roku życia przebywamy w tej pozycji w samej tylko szkole aż 1/3 dnia. W późniejszym wieku zwykle bywa już tylko gorzej. Przez wynalazki obecnej cywilizacji mające nas odciążać prowadzimy w większości siedzący tryb życia. Niewłaściwa pozycja siedząca może powodować dolegliwości wielu obszarów ciała i osłabiać nasze ciało zwiększając ryzyko kontuzji. Może być przyczyną m.in.:

- bóli mięśniowych

- sztywności stawów (ograniczających prawidłową ruchomość)

- dolegliwości układu nerwowego (drętwienia, mrowienia, zaburzenia czucia)

- dolegliwości układu naczyniowego (bóle, bladnięcie, uczucie zimna i sinienia kończyn, gorsze czucie)

- dolegliwości kręgosłupa (dyskopatie i zmiany przeciążeniowe kręgów, stawów i więzadeł)

- prowadzić do wad postawy.

Wymienione powyżej przypadłości stanowią jedynie ułamek problemów będących skutkiem braku ruchu i błędnych obciążeń mających negatywny wpływ na nasze zdrowie. Jednym z powodów, dla których zdecydowałem się założyć bloga to sukcesywne informowanie Was o tym jak unikać niepotrzebnych kontuzji i podsuwać Wam gotowe rozwiązania dla już istniejących kłopotów.

W niniejszym poście chciałbym Wam zwrócić uwagę na to jak poprawnie pozycjonować górną część ciała w pracy siedzącej przy komputerze. Wielu z moich pacjentów uniknęłoby utrapień z jakimi się borykają, gdyby znali i stosowali poniższe zasady. Ci, którzy wcielili je w życie już zgłaszają znaczącą poprawę i "pocztą pantoflową" edukują swoich znajomych, co mnie bardzo cieszy.

Polecam obejrzenie filmu dostępnego w linku poniżej, w którym punkt po punkcie wytłumaczę Ci jak zorganizować sobie bezpieczne miejsce pracy przy komputerze.

Miłego oglądania i owocnych rezultatów przy wprowadzaniu nowych nawyków :)



https://www.youtube.com/watch?v=lsiRsqubMpI&t=41s



Poniżej zamieszczam krótkie podsumowanie zaleceń z filmu.

Zdjęcia po lewej pokazują błędne pozycje, a po prawej prawidłowe:



1. Łokcie blisko ciała



2. Przedramiona/łokcie podparte



3. Pilnuj prawidłowego ustawienia głowy



4. Górna krawędź monitora w linii oczu



5. Pamiętaj o nadgarstkach





0 wyświetlenia

© 2020 by Wojciech Jabłoński. Wszelkie prawa zastrzeżone.